„Wszystko, co robimy nadmiernie, staje się naszym panem.”
– Laozi (Lao Tse)

Program szkolenia

  1. Uzależnienie behawioralne
    • Definicja uzależnień behawioralnych i różnice między uzależnieniem a nadużywaniem.
    • Charakterystyka uzależnień cyfrowych od smartfonów, mediów społecznościowych, gier komputerowych.
    • Objawy i konsekwencje psychologiczne, społeczne, edukacyjne oraz zdrowotne.
    • Przegląd wyników badań krajowych i zagranicznych dotyczących wpływu nowych technologii na dzieci i młodzież.
    • Studium przypadku – analiza opisanej sytuacji ucznia z objawami uzależnienia.
  2. Higiena cyfrowa jako element profilaktyki szkolnej
    • Co to jest higiena cyfrowa i dlaczego ma znaczenie w edukacji.
    • Czynniki sprzyjające rozwijaniu zdrowych nawyków cyfrowych.
    • Rola nauczycieli i szkoły w modelowaniu postaw cyfrowych.
    • Propozycje działań edukacyjnych i wychowawczych promujących równowagę w korzystaniu z technologii.
  3. Telefony w szkołach – strategie ograniczania dostępu i budowania polityki placówki
    • Analiza aktualnych przepisów prawnych i stanowiska MEN w sprawie korzystania z telefonów w szkołach.
    • Argumenty za i przeciw całkowitemu zakazowi używania urządzeń mobilnych przez uczniów.
    • Przykłady praktyk stosowanych w polskich i zagranicznych szkołach (zakazy, strefy ciszy, szafki na telefony, kontrakty z uczniami).
    • Rola współpracy z rodzicami i konsekwentnego egzekwowania zasad.
Prowadząca Maja Rosińska

Psycholog, doktorantka na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, doradczyni zawodowa i trenerka z doświadczeniem we wspieraniu dzieci, młodzieży oraz dorosłych, w tym nauczycieli. Jest twórcą i opiekunem naukowym Koła Psychologii Mody na UKW w Bydgoszczy.