„Wszystko, co robimy nadmiernie, staje się naszym panem.”
– Laozi (Lao Tse)
Program szkolenia
- Uzależnienie behawioralne
- Definicja uzależnień behawioralnych i różnice między uzależnieniem a nadużywaniem.
- Charakterystyka uzależnień cyfrowych od smartfonów, mediów społecznościowych, gier komputerowych.
- Objawy i konsekwencje psychologiczne, społeczne, edukacyjne oraz zdrowotne.
- Przegląd wyników badań krajowych i zagranicznych dotyczących wpływu nowych technologii na dzieci i młodzież.
- Studium przypadku – analiza opisanej sytuacji ucznia z objawami uzależnienia.
- Higiena cyfrowa jako element profilaktyki szkolnej
- Co to jest higiena cyfrowa i dlaczego ma znaczenie w edukacji.
- Czynniki sprzyjające rozwijaniu zdrowych nawyków cyfrowych.
- Rola nauczycieli i szkoły w modelowaniu postaw cyfrowych.
- Propozycje działań edukacyjnych i wychowawczych promujących równowagę w korzystaniu z technologii.
- Telefony w szkołach – strategie ograniczania dostępu i budowania polityki placówki
- Analiza aktualnych przepisów prawnych i stanowiska MEN w sprawie korzystania z telefonów w szkołach.
- Argumenty za i przeciw całkowitemu zakazowi używania urządzeń mobilnych przez uczniów.
- Przykłady praktyk stosowanych w polskich i zagranicznych szkołach (zakazy, strefy ciszy, szafki na telefony, kontrakty z uczniami).
- Rola współpracy z rodzicami i konsekwentnego egzekwowania zasad.

Prowadząca
Maja Rosińska
Psycholog, doktorantka na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, doradczyni zawodowa i trenerka z doświadczeniem we wspieraniu dzieci, młodzieży oraz dorosłych, w tym nauczycieli. Jest twórcą i opiekunem naukowym Koła Psychologii Mody na UKW w Bydgoszczy.