„Głównym celem szkoły jest tworzenie ludzi zdolnych do robienia nowych rzeczy, a nie tylko powtarzanie tego, co zrobiły inne pokolenia.” – Jean Piaget 

Program kursu

Kurs terapii ręki ma na celu wyposażenie uczestnika w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia terapii ręki. Uczestnicy dowiedzą się, jak diagnozować potrzeby dzieci, planować i realizować indywidualne oraz grupowe programy terapii ręki. Program obejmuje teoretyczne podstawy, praktyczne zastosowanie wiedzy oraz omówienie narzędzi i metod wspierających rozwój sprawności manualnej i motoryki małej.

  1. Wprowadzenie
    • Znaczenie terapii ręki w rozwoju dziecka: aspekty rozwojowe i funkcjonalne.
    • Omówienie zaburzeń motoryki małej: ich przyczyny i konsekwencje.
    • Teoretyczne podstawy terapii ręki: budowa i funkcje układu ruchowego oraz sensorycznego.
  2. Diagnoza i planowanie terapii ręki
    • Techniki diagnozowania problemów manualnych i motorycznych.
    • Omówienie narzędzi diagnostycznych: arkusze oceny, testy sprawności manualnej.
    • Analiza przypadków i tworzenie planu terapii dla dziecka.
    • Dobór ćwiczeń i technik do indywidualnych potrzeb uczestnika.
    • Dokumentowanie procesu terapii (arkusze diagnostyczne, raporty z postępów).
  3. Praktyczne zastosowanie terapii ręki
    • Zasady organizacji zajęć: od przygotowania stanowiska pracy po materiały dydaktyczne.
    • Tworzenie scenariuszy zajęć terapii ręki: dla grup i zajęć indywidualnych.
    • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie dłoni i przedramienia.
    • Ćwiczenia rozwijające chwyt, koordynację oko-ręka i precyzję ruchów.
    • Ćwiczenia poprawiające świadomość dotykową i propriocepcję.
    • Ćwiczenia grafomotoryczne.
    • System motywowania uczestników terapii.
    • Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami podczas zajęć.
  4. Narzędziownik terapeuty ręki
    • Przegląd narzędzi i pomocy terapeutycznych (np. piłki sensoryczne, klocki, masy plastyczne).
    • Wykorzystanie codziennych przedmiotów w terapii ręki.
  5. Podsumowanie kursu
    • Ewaluacja zdobytych umiejętności i planowanie ich wdrożenia w praktyce.
    • Omówienie materiałów i zasobów udostępnionych uczestnikom.
    • Feedback i analiza doświadczeń uczestników.
Prowadząca Monika Węgrzyn

Psychoprofilaktyk społeczny, psycholog, logopeda, coach, dyplomowany terapeuta osób w spektrum autyzmu, ekspert ds. nowoczesnych technologii w edukacji, prelegent konferencji poświęconych sztucznej inteligencji, wykładowca akademicki i nauczyciel dyplomowany.