„Głównym celem szkoły jest tworzenie ludzi zdolnych do robienia nowych rzeczy, a nie tylko powtarzanie tego, co zrobiły inne pokolenia.” – Jean Piaget
Program kursu
Kurs terapii ręki ma na celu wyposażenie uczestnika w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia terapii ręki. Uczestnicy dowiedzą się, jak diagnozować potrzeby dzieci, planować i realizować indywidualne oraz grupowe programy terapii ręki. Program obejmuje teoretyczne podstawy, praktyczne zastosowanie wiedzy oraz omówienie narzędzi i metod wspierających rozwój sprawności manualnej i motoryki małej.
- Wprowadzenie
- Znaczenie terapii ręki w rozwoju dziecka: aspekty rozwojowe i funkcjonalne.
- Omówienie zaburzeń motoryki małej: ich przyczyny i konsekwencje.
- Teoretyczne podstawy terapii ręki: budowa i funkcje układu ruchowego oraz sensorycznego.
- Diagnoza i planowanie terapii ręki
- Techniki diagnozowania problemów manualnych i motorycznych.
- Omówienie narzędzi diagnostycznych: arkusze oceny, testy sprawności manualnej.
- Analiza przypadków i tworzenie planu terapii dla dziecka.
- Dobór ćwiczeń i technik do indywidualnych potrzeb uczestnika.
- Dokumentowanie procesu terapii (arkusze diagnostyczne, raporty z postępów).
- Praktyczne zastosowanie terapii ręki
- Zasady organizacji zajęć: od przygotowania stanowiska pracy po materiały dydaktyczne.
- Tworzenie scenariuszy zajęć terapii ręki: dla grup i zajęć indywidualnych.
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie dłoni i przedramienia.
- Ćwiczenia rozwijające chwyt, koordynację oko-ręka i precyzję ruchów.
- Ćwiczenia poprawiające świadomość dotykową i propriocepcję.
- Ćwiczenia grafomotoryczne.
- System motywowania uczestników terapii.
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami podczas zajęć.
- Narzędziownik terapeuty ręki
- Przegląd narzędzi i pomocy terapeutycznych (np. piłki sensoryczne, klocki, masy plastyczne).
- Wykorzystanie codziennych przedmiotów w terapii ręki.
- Podsumowanie kursu
- Ewaluacja zdobytych umiejętności i planowanie ich wdrożenia w praktyce.
- Omówienie materiałów i zasobów udostępnionych uczestnikom.
- Feedback i analiza doświadczeń uczestników.

Psychoprofilaktyk społeczny, psycholog, logopeda, coach, dyplomowany terapeuta osób w spektrum autyzmu, ekspert ds. nowoczesnych technologii w edukacji, prelegent konferencji poświęconych sztucznej inteligencji, wykładowca akademicki i nauczyciel dyplomowany.